Panel Google Search Console jest jednym z podstawowych narzędzi SEO, które jest bardzo pomocne podczas pozycjonowania stron, blogów i sklepów internetowych. Google Search Console dostarcza wiele wartościowych informacji, wśród których znajdują się na przykład zapytania, dla których dana strona internetowa wyświetla się w organicznych wynikach wyszukiwania Google, lista przykładowych odnośników zewnętrznych, kondycja witryny w oczach algorytmów Google i informacje na temat potencjalnych problemów z indeksacją.
Logowanie do panelu Google Search Console
Pierwszym krokiem do weryfikacji strony w Google Search Console jest logowanie do panelu dostępnego pod adresem: https://search.google.com/search-console/about. Aby móc zalogować się do panelu, należy użyć konta w Gmail lub podłączyć pożądane konto do usługi Google. Tutaj znajduje się instrukcja na temat tego jak zalogować się do Google za pomocą innego konta niż Gmail.
Mając konto w domenie gmail lub inne konto, które zostało powiązane z usługami Google (pozwala zalogować się do Google), należy wybrać opcję „Rozpocznij”:
Dodawanie usługi w Google Search Console
W kolejnym oknie pojawiają się dwa rodzaje weryfikacji do wyboru:
- Weryfikacja domeny (wymaga dodania rekordu DNS w panelu konfiguracji domeny
- Weryfikacja prefiksu URL
Zaletą weryfikacji domeny za pomocą rekordu DNS jest to, że w obrębie jednego panelu weryfikowane są wszystkie warianty domeny takie jak adres z prefiksem HTTP, HTTPS, WWW, bez WWW i wszystkie warianty wraz z uwzględnieniem subdomen.
Weryfikacja prefiksu URL jest natomiast znacznie łatwiejsza i w większości przypadków wystarczająca. Pozwala na dodanie adresu konkretnej domeny bez łączenia pochodzących z niej danych z danymi dotyczącymi jej subdomen itp.
Jeśli w panelu Google Search Console znajdują się już jakieś domeny, ekran może nieco różnić się od pokazanego poniżej, wówczas w lewym górnym rogu należy rozwinąć menu i wybrać opcję „Dodaj usługę”.
Weryfikacja domeny w Google Search Console
W przypadku wybrania pierwszego sposobu weryfikacji, czyli weryfikacji całej domeny, panel analityczny będzie gromadził dane dla wszystkich prefiksów (HTTP, HTTPS) oraz subdomen wybranej domeny (przedrostek www także traktowany jest jako subdomena).
Weryfikacja domeny tym sposobem, może się okazać nieco trudniejsza, dlatego warto sprawdzić kolejny krok, w którym został opisany sposób weryfikacji samego prefiksu, do którego wystarczy dostęp do pliku z szablonem strony, serwera z plikami lub odpowiednia wtyczka w CMS.
Po wybraniu tego sposobu weryfikacji należy skopiować treść wskazanego rekordu DNS i dodać go w panelu hostingu lub rejestratora domeny.
Sposób działania DNS może spowodować, że nawet jeśli rekord został dodany prawidłowo, weryfikacja się nie powiedzie. Rekordy DNS potrzebują bowiem do 24 godzin na to, aby zaktualizować się w globalnej / publicznej bazie. Dlatego jeśli rekord został dodany, a weryfikacja skończyła się niepowodzeniem, należy wybrać opcję „Zweryfikuj później” i dokonać jej dopiero za kilka godzin lub po upłynięciu doby.
Późniejszą weryfikację można wykonać, logując się do panelu i wybierając domenę z menu znajdującego się w lewym górnym rogu:
Weryfikacja prefiksu w Google Search Console
Wybierając weryfikację prefiksu, dane gromadzone w panelu zostaną ograniczone do tych, które dotyczą jedynie danego adresu np. https://lukaszt.pl lub https://www.lukaszt.pl (przedrostki stron bez certyfikatu SSL, czyli http:// (bez literki s) zostały pominięte, ponieważ takie adresy nie powinny już istnieć).
W oznaczone pole należy wpisać adres wybranej strony i kliknąć „dalej”:
Kolejne okno wyświetli możliwe sposoby weryfikacji.
- Najprostszym z nich jest pobranie pliku weryfikacyjnego i przesłanie go na serwer z plikami strony
- Drugim sposobem jest dodanie tagu html w sekcji <head> kodu źródłowego szablonu strony
- Trzecim weryfikacja za pomocą Google Analytics, która działa jedynie w przypadku gdy strona została już w tym panelu wcześniej zweryfikowana
- Czwarta możliwość to wykorzystanie Managera Tagów Google (jest to nieco bardziej złożony proces)
- Piąty sposób, podobnie jak w przypadku weryfikacji całej domeny, polega na dodaniu rekordu DNS
Na tym etapie można wybrać opcję „Wykonano” i zweryfikować własność strony internetowej w późniejszym czasie lub skorzystać z jednej z powyższych metod (dwie pierwsze są najprostsze (ew. trzecia jeśli panel Google Analytics został już wcześniej podłączony)).
Dostęp do panelu Google Search Console
W ostatnim kroku, po prawidłowej weryfikacji pojawia się panel Google Search Console. W większości przypadków nie będzie posiadał żadnych informacji, ponieważ dopiero został podłączony. Na pierwsze dane trzeba zaczekać ok. 3 dni.
Niemniej jednak warto. Ponieważ w odróżnieniu od niezależnych narzędzi SEO, panel Google Search Console zawiera informacje pochodzące prosto od Google, co daje bardzo dobry pogląd na kondycję witryny i okazuje się być nieocenioną pomocą podczas pracy nad stroną.