Page layout algorytm od Google

0 0
Powiedz innym o tym wpisie 😉

Kto i dla czego stracił na widoczności po aktualizacji Page Layout Algorytm w wersji już „trzeciej”, czego wiele osób w branży SEO nadal nie zauważyło. Owa aktualizacja, która miała miejsce 6go lutego 2014 roku, dotknęła bardzo niewielką ilość stron osób z którymi dane mi było rozmawiać. Temat tej aktualizacji zazwyczaj kończył się na tym, ze Page Layout wyszedł i nie wiadomo o co chodzi.

Page Layout Algorytm

Nawet szukając jakiś przykładowych stron ze spadkami, które nastąpiły w dniu aktualizacji napotkałem sporo komplikacji stąd nie będzie zbyt wiele przykładów.

W każdym razie jest to trzecia już odsłona i w porównaniu z poprzednimi, nie wnosi sobą zbyt wiele widocznych nowości. Sam przyznam, że dzień premiery numerka 2 umknął również i mi.

A więc Page Layout Algorytm jest algorytmem, który robi niewielką część tego za co odpowiedzialna jest Panda, mianowicie skupia się na jednym konkretnym elemencie na stronie i ocenia czy treść widoczna na pierwszy rzut oka pojawia się czy też jest zasłaniana zbyt wielkimi bannerami, sliderami oraz często nawet zwykłym zdjęciem.

Czego Google mogłoby się wstydzić? chociażby tego, że gdyby owy algorytm sprawdził ich wyszukiwarkę, od razu zostałaby ukarana ponieważ AdWordsy na niektóre zapytania zajmują główną/większą część okna o rozdzielczości jaką możemy przyjąć za standard, co widać również na zdjęciu tytułowym.

page layout algorithm

Jak to działa w praktyce?

Ustalmy, że Google ma największą bazę wszystkiego, łącznie z Analytics`em z którego są w stanie wyciągnąć najczęściej używane przez użytkowników rozdzielczości ekranu oraz rozdzielić je na desktopowe, notebookowe oraz pozostałe urządzenia mobilne takie jak tablety i telefony.

Przykładowa statystyka prezentuje się następująco:

popularne rozdzielczości ekranu

A zatem możemy przyjąć, ze jest to 1366×768 w przypadku komputerów, laptopów, tabletów o matrycach większych niż 10 cali itd. oraz 480×800 jeżeli mowa o smartfonach.

Obliczenie na podstawie zawartości strony i kaskadowych arkuszy stylów CSS tego co znajduje się w górnej części strony nie powinno stanowić dla Google najmniejszego problemu. Są też oczywiście inne drogi takie jak chociażby narzędzie do renderowania strony, które jakiś czas temu zostało nam udostępnione w narzędziach Google dla webmasterów. W połączeniu z technologią odczytywania tekstu z obrazów, którą również posiadają, wszystko staje się znacznie łatwiejsze.

Zatem do rzeczy

Poniżej znajduje się szablon layoutu, który został wykorzystany na jednej z ukaranych stron. Sprawdźmy jak to wygląda w obu rozdzielczościach:

Wersja dla rozdzielczości 1366×768 to pomijając logo i menu, jeden wielki slider z niewielką ilością konkretnej treści.

2

Wersja dla rozdzielczości 480×800 zawiera owej treści nieco więcej ale nadal wynik nie jest powalający.

1

Bardzo podobnie wyglądają również podstrony. Użytkownik wyszukujący konkretnych informacji, po wejściu na stronę chce zobaczyć odpowiedź, a nie reklamy czy też inne irytujące popup`y, stąd cel obniżania widoczności takich właśnie stron. Skromna sugestia od Google: „popraw to! daj im czego chcą”.

Na jak długo?

Pytanie jakie dodatkowo przychodzi mi na myśl to czas jaki jest potrzebny na przywrócenie widoczności po poprawieniu już owego problemu. W zasadzie możemy wyróżnić trzy algorytmy, które Google wydaje cyklicznie i ogłasza w ten czy inny sposób. Pingwin, Panda i Page Layout. Dwa pierwsze mają to do siebie, że nawet po poprawieniu wszystkich błędów nie pozostaje nam nic innego jak tylko oczekiwanie na kolejną aktualizację aby odwrócić bieg wydarzeń. Tak samo może być również w przypadku tego algorytmu.

Dodatkowe problemy przez które nasza witryna może paść ofiarą Page Layout Algorytm i nawet częścią Pandy jest zablokowanie przed robotami elementów na podstawie których dokonują one analizy takich jak chociażby pliki CSS.

Kto jest bezpieczny?

Google od jakiegoś czasu coraz bardziej kładzie nacisk na kompatybilność stron z urządzeniami mobilnymi. Warto zacytować tutaj dwa zdania, które wypowiedział Matt Cutts kilka tygodni temu: (mogę nieco przekręcić ale sens jest ten sam)

„Idąc tutaj widziałem 20 urządzeń podłączonych do internetu z czego tylko jedno z nich to był laptop

„Strony internetowe przystosowane do urządzeń mobilnych stają się coraz bardziej ważne i każdy webmaster powinien zadbać o to aby wyświetlały się prawidłowo. Ci sprytniejsi poradzą sobie bez tworzenia osobnej strony przeznaczonej tylko dla urządzeń mobilnych”

I tutaj nasuwa mi się tylko jedno słowo: „RESPONSYWNOŚĆ”, to jest najlepszy sposób aby tworzyć dobrze wyglądające strony internetowe na wszystkie platformy niezależnie od stosowanych rozdzielczości.

Page Layout Algorytm – daty aktualizacji:

Page Layout 119 Styczeń 2012 roku (zwany wcześniej „Ads Above The Fold” czyli „Reklamy przysłaniające treść. Często w górnej części strony”)

Page Layout 29 Październik 2012 roku (Odnośnie tej aktualizacji jest bardzo mało informacji, prawdopodobnie zastosowano pomniejsze ulepszenia i poprawiono błędy)

Page Layout 36 Luty 2014 roku (Myślę, że podczas tej aktualizacji po za samymi reklamami, algorytm zaczął brać pod uwagę również slidery i zdjęcia)

Powiedz innym o tym wpisie 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *