Prawidłowo wykonana optymalizacja seo dla stron, blogów i sklepów internetowych jest jednym z kluczowych elementów w trakcie procesu ich pozycjonowania. Zanim jednak taki audyt zostanie wykonany musimy nadać audytorowi prawa dostępu do danych zebranych w przeszłości.
Poza narzędziem do sprawdzania pozycji w przypadku ściśle określonych słów kluczowych, powinniśmy posiadać podłączone do strony dwa narzędzia wprost od Google. Są nimi Analytics oraz Search Console, które częściowo odzwierciedlają dane jakie posiada na temat naszej strony algorytm Google.
Do ich podłączenia będzie nam potrzebne konto, zalecane jest utworzenie nowego konta w domenie @gmail ale nie jest to warunek konieczny.
Podłączenie panelu Google Analytics
Google Analytics jest narzędziem, które gromadzi dane o ruchu i zachowaniach użytkowników wewnątrz witryny (często nazywane w skrócie GA). Dzięki bardzo dużemu stopniu rozbudowania umożliwia zarządzanie zgromadzonymi informacjami oraz sortowanie ich na wiele sposobów.
Pozwala między innymi na odnalezienie odpowiedzi na wiele pytań związanych z zachowaniem użytkowników, na odnalezienie problemów z optymalizacją i zdiagnozowanie problemów z jakością witryny oraz treści, które się na niej znajdują.
Aby podłączyć witrynę do panelu analitycznego Analytics, przechodzimy do adresu:
https://www.google.com/analytics/ i wybieramy opcję „zaloguj się” w przypadku gdy posiadamy już konto lub „utwórz konto” jeżeli potrzebne jest nam nowe.
Niezależnie od tego czy spróbujemy zalogować się na już istniejące konto czy też utworzyć nowe, na kolejnej podstronie zobaczymy poniższe okienko (to po lewej stronie).
Jeżeli posiadamy już konto, wypełniamy pole adresu (1) i przechodzimy dalej (2). W kolejnym okienku (po prawej stronie) wpisujemy hasło (4) i zatwierdzamy logowanie (5).
Jeśli natomiast nie mamy jeszcze konta, klikamy w odnośnik „utwórz konto” (3) i na nowej podstronie wypełniamy wszystkie pola zgodnie z opisem. Po utworzeniu konta powracamy do logowania w Google Analytics i wykonujemy czynności opisane w poprzednim akapicie.
Kolejnym krokiem jest rejestracja/dodanie nowej witryny. Dokonujemy tego klikając na przycisk „rejestracja”.
Na nowej podstronie wypełniamy wszystkie pola, nazwa witryny jaką wpiszemy jest całkowicie dowolna. Po zatwierdzeniu formularza (na samym dole podstrony), musimy jeszcze potwierdzić akceptację regulaminu.
Po przejściu przez powyższe kroki zobaczymy podstronę, która będzie zawierała kod śledzenia witryny. Musimy go umieścić w sekcji <head> kodu źródłowego naszej witryny bądź też przekopiować tylko identyfikator śledzenia w odpowiednie pole panelu cms.
Większość skryptów posiada odpowiednie pole do którego możemy wkleić identyfikator. Dla WordPress’a możemy doinstalować odpowiednią wtyczkę, w pozostałych przypadkach konieczne może okazać się ręczne edytowanie kodu źródłowego. (wbrew pozorom, zabieg jest banalnie prosty jeżeli wiemy który plik odpowiada za sekcję <head> naszej strony.
Kod śledzenia powinien być obecny w całym serwisie, na każdej możliwej podstronie.
Po wykonaniu powyższych kroków dane dotyczące ruchu i zachowań użytkowników w witrynie powinny zacząć stopniowo się pojawiać w panelu analitycznym.
Udostępnianie danych Google Analytics
W celu przekazania nowemu użytkownikowi uprawnień umożliwiających wgląd w zgromadzone dane, o ruchu i zachowaniach użytkowników wewnątrz witryny należy wykonać poniższe kroki.
Na samym początku musimy zalogować się do panelu Analytics, następnie przechodzimy do zakładki „Administracja” (1). Na nowej podstronie wybieramy konto (2) (tylko w przypadku posiadania dostępu do więcej niż jednego konta), odpowiednią usługę (3) oraz widok danych (4).
Zalecane jest udostępnianie pełnego widoku bez aktywnych filtrów. Osoba przeprowadzająca audyt bez problemu może nakładać je samodzielnie, w przypadku jednak gdy udostępnimy jej widok z nałożonymi wcześniej filtrami, istnieje ryzyko błędnego odczytania i interpretacji zgromadzonych wcześniej danych.
Na kolejnej podstronie wpisujemy adres e-mail wskazany przez audytora (1), rozwijamy pole umożliwiające wybór uprawnień (2), wybieramy odpowiednie opcje (3) i zatwierdzamy wybór (4).
Nie jest zalecane dodawanie praw do zarządzania użytkownikami bowiem w przypadku osób niegodnych zaufania, możemy utracić dostęp do naszego panelu analitycznego.
Podłączenie panelu Google Search Console
Search Console jest narzędziem, które gromadzi dane o witrynie, części jej ruchu, widoczności oraz kilku innych aspektów technicznych takich jak znaczniki rozszerzone schema, częstotliwość indeksowania witryny, stopniu indeksacji podstron itp. Panel dawniej zwany był jako Narzędzia Google dla Webmasterów (bardzo często w formie skróconej do GWT czyli z angielskiego Google Webmaster Tools)
Aby podłączyć stronę internetową do panelu Search Console należy w pierwszej kolejności odwiedzić główną stronę narzędzia:
https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl. wpisać w pole tekstowe adres naszej strony (1) oraz zatwierdzić wybór (2).
Następnie pojawi się kilka możliwości weryfikacji witryny. Metody alternatywne (3) pozwalają między innymi na zweryfikowanie strony za pomocą umieszczonego wcześniej kodu śledzenia Google Analytics. (4) Wybieramy tą drogę i wykonujemy weryfikację (5). W tym momencie strona powinna zostać prawidłowo powiązana z panelem Search Console.
Zalecane jest zweryfikowanie czterech wersji tej samej strony według poniższego schematu: (czyli powtórzenie kroku 1-5 dla każdej z wersji strony)
domena.pl
www.domena.pl
https://domena.pl
https://www.domena.pl
Jest to bardzo ważne ponieważ Google ze strony poprzedzone przedrostkiem www oraz z protokołem https:// traktuje jak osobne domeny. Dane w narzędziu mogą zatem być dla nich nieco inne co można naprawić stosując odpowiednie przekierowania oraz instrukcje dla robotów. (część z nich wymaga dostępu do każdej z wersji w panelu Search Console)
Udostępnianie danych Google Search Console
Aby udostępnić dane widoczne w panelu Google Search Console należy wykonać następujące kroki. W pierwszej kolejności logujemy się na nasze konto i przechodzimy do spisu witryn widocznych w ogólnym panelu. Przy odpowiedniej domenie wybieramy opcję „zarządzaj usługą”, a następnie „dodaj lub usuń użytkowników”.
Na kolejnej podstronie wybieramy opcję „dodaj nowego użytkownika”.
W wyświetlonym oknie popup wpisujemy w odpowiednie pole (1) adres e-mail podany przez osobę wykonującą audyt seo naszej strony oraz nadajemy jej uprawnienia (2-4).
W większości przypadków zalecane jest nadawanie pełnych praw aby niektóre rzeczy mogły zostać zmienione/wprowadzone od razu przez audytora. Jeżeli jednak nie mamy pełnego zaufania, nadajemy uprawnienia osobie co do której kompetencji nie mamy pewności, wystarczyć mogą uprawnienia tylko do wglądu (ograniczone).
Wybieramy opcję dodaj i gotowe, dostęp do Google Search Console został już przyznany. Warto pamiętać o przekazaniu uprawnień do wszystkich wersji podstron, zarówno poprzedzonych przedrostkiem www jak i bez niego, w obu wariantach http oraz https.
Bardzo dobry pomysł – poradnik dla Klienta – nie trzeba za każdym razem tłumaczyć jak udostępnić te dane 🙂
Dzięki. Dokładnie to chciałem osiągnąć 😉
Bez zbędnego lania wody, krok po kroku jak zrobić to najprościej i najszybciej za pomocą kilku kliknięć.
Ja jak mam klienta z ograniczonym budżetem, czasem biorę dane do Cms ( jak to WP ew Joomla, Presta ) i tam mu pokazuje jak może sobie poustawiać meta dane itp Bo zdarza się że po audycie klient dostaje taką wycenę od developera że np: meta dane, opisy kategorii, produktów sukcesywnie może sobie am wstawiać.
Po co zakładać nowego analyticsa skoro nie ma dostępu do zebranych przez niego danych historycznych? Jaki jest tego cel? Sprawdzenie aktualnego ruchu?
W Search Console również w pierwszych tygodniach za wiele danych się nie pojawi.
Ogólnie część dotycząca podłączenia obu narzędzi jest tylko uzupełnieniem artykułu.
Od momentu zapytania o audyt do jego wykonania czasem upływa tyle czasu, że już coś tam jest.
A na danych z całego miesiąca można już pracować.
Fajny poradnik dla klientów. Moglibyście jeszcze wspomnieć o funkcjach jakie ma użytkownik po zalogowaniu się itp
Kurczę coś takiego będę musiał zrobić u siebie… dlaczego wcześniej na to nie wpadłem ;p Wtedy Klienci mają czarno na białym co gdzie kliknąć. Pewnie że niektórym trzeba będzie i tak pokazać, pomóc ale to znacznie ułatwi pracę 🙂 I właśnie kilka wersji strony należy weryfikować w GSC z https, www itd. Przyznam że czasem sam o tym zapominam ;P
Dzieki za poradnik
Świetny opis!
Czekamy na więcej podobnych artykułów 🙂
Wszystkie podstawy w jednym miejscu, bardzo dobry poradnik!
Co prawda podstawy ale jednak wielu z nas o nich zapomina. Teraz zamiast tłumaczyć i tracić czas mogę podesłać tego linka 😉
Świetny art – wszystko poukładane.
Dzięki!
Bardzo ciekawy artykuł, jak dla mnie dużo wiadomości bo dopiero zaczynam się wdrażać.
Kurcze jak tak czytam to chyba muszę się zakręcić koło tego tematu. Moja strona od lat nie przeszła żadnej metamorfozy. Nigdy nie była poprawiana pod kątem tekstów czy optymalizacji. Nawet nie wiedziałem co to jest. Trafiłem niedawno na wpis na https://fabrykamarketingu.pl/audyt-seo-strony-www/ o audycie strony www i zacząłem główkować. Na stronę mam mało wejść, a zgłaszają się do mnie głównie klienci lokalni. Chciałbym przenieść swoje działania na cały kraj albo chociaż na nasze województwo ale muszę zacząć od zlecenia komuś optymalizacji i pozycjonowania mojej strony. Wreszcie dorosłem do tego, myślałem, ze to bzdury.