John Mueller odpowiada na moje pytania

10 0
Powiedz innym o tym wpisie 😉

Dzisiaj postanowiłem wziąć udział w oficjalnym hangoutcie „English Google Webmaster Central office-hours hangout” na żywo i zadać kilka pytań do Johna Muellera, który za ich pośrednictwem pomaga Webmasterom i osbom odpowiedzialnym za SEO rozwiązać wiele problemów oraz daje wskazówki w jaki sposób możemy zwiększyć widoczność naszej strony w internecie.

John jest również jakby pośrednikiem pomiędzy właścicielami stron internetowych, a inżynierami odpowiedzialnymi za algorytmy Google dla tego na prawdę warto prześledzić wszystkie jego aktywności i zobaczyć odpowiedzi oraz porady których udzielił także w przeszłości. A więc dziś John Mueller odpowiada na aż moje trzy pytania, no prawie, można powiedzieć, że dwa i pół, oto one wraz z dokładnymi namiarami do konkretnych momentów kiedy John udzielał odpowiedzi na zadane przeze mnie pytania.

1355(kliknij na zdjęciu aby uruchomić film)

Oczywiście zarówno pytania jak i odpowiedzi, które znajdują się poniżej są tylko ogólnym zobrazowaniem tego co zostało powiedziane w trakcie hangout`u. Po dokładne odpowiedzi odsyłam do powyższego filmiku gdzie znajdują się oryginalne i pełne wersje między innymi moich pytań i wypowiedzi Johna Muellera.

Pytanie nr 1: [czas 13:55]

Czy algorytmy takie jak Panda i Page Layout mają wpływ na strony o słabej widoczności lub z małym ruchem? np. witryny pojawiające się tylko w wynikach regionalnych?

Odpowiedź:

Tak staramy się aby nasze algorytmy oceniały wszystkie strony niezależnie od ich wielkości i widoczności w wynikach wyszukiwania w ten sam sposób. Nie zawsze jednak może się nam udać dotrzeć za każdym razem do każdej z nich ale na pewno nasze algorytmy, również Panda i Page Layout, których dotyczy pytanie, docierają zdecydowanie do większości z nich o ile nie wszystkich.

Pytanie nr 2: [czas 16:45]

Czy linki dofollow z brandowym anchorem lub adresem url jako anchor, wstawione przez osoby związane z daną witryną na forach i stronach z tej samej niszy są postrzegane przez Google jako nienaturalne? [i tu mi ucięło końcówkę pytania, bo było jeszcze:] Chcemy zwiększyć widoczność naszej strony w ale w wielu przypadkach nie mamy żadnego wpływu na to czy wstawiony link będzie posiadał atrybut dofollow czy też nofollow.

Odpowiedź:

W skrócie mówiąc jeżeli taki link przenosi PageRank i został on umieszczony przez właściciela strony do której kieruje jest on traktowany jako nienaturalny link niezależnie od tego czy i jaki anchor tekst w sobie zawiera.

Pytanie nr 3: [czas 31:50]

Obserwujemy wyniki top10 dla kilkunastu fraz i czasami nie ma żadnych zmian przez długi okres. W sensie, że strony, które były po za top10 nie wchodzą nawet na moment na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Czy istnieje coś takiego jak zamrożone wyniki? jakaś bariera czasowa kiedy top10 jest nienaruszalne i nie ma możliwości aby strony z poza top10 miały szansę tam wejść?

Odpowiedź:

Na pewno nie zatrzymujemy pozycji stron po to aby je ustalić ręcznie ponieważ nie mamy na to czasu ani przewidzianych zasobów ludzkich. Takie sytuacje mogą się zdarzać na przykład w momencie kiedy pomiędzy stronami znajdującymi się w top10, a pozostałymi, które są na miejscach od 11 w górę, istnieje spora przepaść jeżeli chodzi o ocenę ich przez algorytmy Google. Taka przepaść może spowodować, że nowo dodana zawartość, nawet jeżeli jest bardzo dobra, popularna i jest jej dużo, może być niewystarczająca aby w krótkim czasie przeskoczyć stronę, która jest na pozycji 10ej, a następnie każdą kolejną która znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Ogólnie zachęcam do uczestnictwa w kolejnych hangoutach, każdy może dodać swoje pytania i te, które zgromadzą najwięcej plusów od innych użytkowników Google plus, mają całkiem realne szanse na to aby John udzielił na nie odpowiedzi. Myślę, że brakuje Polskiej społeczności SEO właśnie w takich miejscach gdzie rzeczywiście możemy dowiedzieć się czegoś od osoby która jest na prawdę blisko algorytmów i wie jak to mniej więcej działa. Czasem dobrze postawione pytanie może nas naprowadzić na coś ciekawego tak jak to pierwsze, które zadałem.

Jestem dzięki temu bardziej utwierdzony w fakcie iż zarówno małe lub generowane automatycznie strony o niskiej jakości jak i linki z nich, mogą mieć znacznie mniejsze szanse na pojawienie się wysoko w rankingu wyników wyszukiwania czy też przeniesieniu większej ilości PageRank`u do stron docelowych niezależnie od niszy, widoczności czy też co najważniejsze, trudności fraz. Słabe seo nie przejdzie i już, bynajmniej nie na długo.

Drugie pytanie było nieco podstępne i spodziewałem się takiej odpowiedzi. Mogłem zapytać bardziej czy jest to jakaś podstawa do nałożenia kary na stronę i obniżenie jej pozycji w rankingu.

Trzecie pytanie z kolei to dość popularny ostatnio temat i mimo iż John wykonał nieco unik i zapewne niewiele osób uważa, że jest dokładnie tak jak mówi, to na pewno ma w tym dużo racji. Chcesz mieć stronę w top? postaraj się bardziej, bo mimo dużej ilości linków, często nawet mocnych, dobrych, naturalnych, twoja strona może się tam jednak nie nadawać.

5/5 - (1 vote)
Powiedz innym o tym wpisie 😉

10 komentarzy dla “John Mueller odpowiada na moje pytania

  1. Szczególnie szokująca wydaje się odpowiedź na pytanie numer 2. Link naturalny służący jako wartość dodatnia dla internautów ma zostać uznany jako coś nienaturalnego? Nie chodzi mi o ręczny spam, zwany marketingiem szeptanym, ale naprawdę logicznie wstawione linki, które mają pomoc uczestnikom dyskusji. Taka ocena jest pozbawiona sensu. I kto ma oceniać czy osoba związana ze strona wstawiła linka czy ktoś niezwiązany? I jak?

    1. Myślę, że to taka obrona algorytmu. Każdy link wstawiony przez właściciela strony na innym portalu jest traktowany jako nienaturalny ponieważ nie pełni roli dobrej opinii czy też referencji ze strony użytkownika. Algorytm jest podkręcany tak aby mógł rozpoznać linki wstawione przez właściciela witryny, a odróżnienie intencji jest dla niego niewykonane. To by spowodowało falę wątpliwości i pretensji wymierzonych w stronę Google przez webmasterów. A zatem jest to w miarę logiczne, mniejsze zło. Lepsze pytanie brzmi, czy jest to podstawa do nałożenia kary? czy może tylko fakt że Google traktuje taki link jako nienaturalny. Przecież w większości przypadków nie mamy żadnego wpływu na to czy pozostawiony link będzie nofollow czy dofollow, a nie od dziś wiadomo, że często wtrącenie się w dyskusję z ciekawą ofertą lub artykułem może przynieść nowych klientów, ruch i cieszyć się uznaniem ponieważ nie wszystko co dobre można znaleźć w pierwszych wynikach Google. (oczywiście mówię tu o sensownym wstawieniu linku, a nie spamie czy perfidnym reklamowaniu swoich produktów)

  2. „W skrócie mówiąc jeżeli taki link przenosi PageRank i został on umieszczony przez właściciela strony do której kieruje jest on traktowany jako nienaturalny” – game over… Chociaż chwilę, agencja zewnętrzna nie jest właścicielem strony, tak?

    1. Ale jest to tak samo traktowane ponieważ taki link został zakupiony w momencie zatrudnienia agencji seo. Naturalne linki cechuje to, że dodają je użytkownicy, a nie osoby które są w jakikolwiek sposób powiązane z daną stroną, zwłaszcza finansowo.

  3. Spodziewałem się, że odpowiedź na pytanie nr 3 będzie tego typu 😛 Co do drugiego, przecież to agencje i specjaliści robią najczęściej SEO firmom. Idąc tym tropem takie linki powinny być dla Google naturalne 😛

  4. Ogólnie nie powiedział niczego, czego byśmy od dawna nie znali. Jak zwykle odpowiada na pytania wymijająco, podobnie jak Matt. Bo jeśli wziąć pod uwagę odpowiedź na pytanie 3 i przełożyć to na realia, to nijak ma się to do obecnej sytuacji. Na niektóre frazy, które obserwuję od dłuższego czasu, stoją w pierwszej 10 przykute takie stronki, które wytycznych Google na oczy nie widziały, nie wspomnę już nawet o tym, że mają marną treść, marne linki i marną optymalizację.

    1. Owszem, są takie przypadki. Jeden z nich dałem nawet przy okazji omawiania zamrożonych wyników na tym blogu. Ale też warto zadać pytanie, czy próbowałeś coś z tym zrobić? wejść w top10 dla tych fraz z czymś lepszym? (strony ukarane przez np. Penguina oczywiście się nie liczą, bo nie mają na to za bardzo szans)

  5. Łukasz – a jak sprawa ma się z linkami ze stron anglojęzycznych o podobnej tematyce? Powiedzmy mam dość sporo linków ze stron i blogów .com z anglojęzyczną treścią z racji tego, że znam dobrze angielski i pisałem artykuły na różne blogi po angielsku w zamian za link (guest posts).

  6. To wszystko zależy od anchorów, ilości linków, domen i tego w jakim języku jest Twoja strona. Jeżeli u siebie piszesz w innym języku niż Angielski to przy większej ilości takich linków, nawet jeżeli będą brandowe lub na url, możesz mieć problem albo efekty nie będą tak mocne jak można by było się tego spodziewać. Myślę, że bez realnego spojrzenia w Twój profil linków i na te strony nie mogę nic konkretnego za bardzo powiedzieć. Zresztą i tak do końca nigdy pewności nie ma. Matt Cutts wypowiadał się w temacie guest postów w momencie kiedy zaczęło się o tym robić głośno jednak nie wiemy czy i w jaki sposób to rozwiązali, z teoretycznego punktu widzenia powinny takie linki być nofollow.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *