Mówiąc o portalach z branży medycznej, każda osoba profesjonalnie zajmująca się SEO pomyśli o EAT (expertise, authority and trustworthness) oraz YMYL (your money or your life), czyli uogólnionych nazwach dla grup sygnałów rankingowych, mających na celu ocenić rzeczywistą wartość merytoryczną w przypadku treści od których zależy nasze zdrowie i stan portfela.
W ostatnich latach Google dokonało nie lada przełomu w tej kwestii, skutecznie ograniczając wyświetlanie w wynikach wyszukiwania, stron zawierających treści niezgodne z prawdą lub niepoparte wystarczającym autorytetem, co w późniejszym czasie przełożyło się też na przyćmienie wielu stron propagujących fake news’y.
Oba te (żeby nie powiedzieć algorytmy), doczekały się wdrożenia podczas kilku kolejnych, mniejszych bądź większych, aktualizacji Google i są traktowane poważnie do tego stopnia, że noszą miano Medic update, choć w mojej opinii przypisywanie ich stricte do tematów medycznych, nie jest do końca trafne.
Osiągnięte wyniki
Krótko o kliencie
Właściciel serwisu informacyjnego o tematyce medycznej, po raz pierwszy zwrócił się do mnie z zapytaniem o rekomendowane ścieżki rozwoju serwisu, jeszcze pod koniec 2018r. Powstał wówczas całkiem obszerny audyt z rekomendacjami na które składały się zalecenia dotyczące między innymi dostosowania strony do urządzeń mobilnych, ulepszenie aspektów podlegających ocenie EAT, poprawienia treści, UX i optymalizacja tagów instruujących roboty Google.
Naturalnie na przygotowanie nowego serwisu trzeba było trochę poczekać, jednak po drastycznym spadku ruchu, który rozpoczął się w czerwcu 2019, klient odezwał się ponownie i prace nad nową wersją strony znacząco przyspieszyły. Poza samym audytem, klient otrzymał jeszcze pełne wsparcie podczas migracji (przekierowania, pokrycie najważniejszych adresów, treści, korekta błędów itp.).
Rekomendacje SEO
- Przeniesienie serwisu na nowy, szybszy i bardziej rozwojowy silnik CMS
- Ulepszenie responsywności i UX
- Poprawienie, rozbudowanie i ulepszenie treści artykułów
- Wykorzystanie czynników rankingowych EAT
- Naprawienie problemów technicznych
- Odzyskanie utraconych sygnałów rankingowych
- Lepsze wykorzystanie znaczników meta w celu optymalizacji pod zasięgowe słowa kluczowe
- Skorygowanie innych znaczników w celu zniwelowania problemów niskiej jakości
Efekt wdrożenia rekomendacji SEO
Dzięki dobrze przygotowanym warunkom, tuż po przełączeniu domeny ze starej wersji serwisu na nową, roboty Google w krótkim czasie odnotowały dużą zmianę i znacząco zwiększyły zasoby na aktualizowanie danych. Szybka reindeksacja całego portalu pozwoliła na załapanie się na kolejną aktualizację Google, podczas której widoczność w krótkim czasie drastycznie wzrosła i to dwukrotnie w ciągu pierwszego kwartału.
W TOP10 organicznych wyników wyszukiwania wzrost sięgnął aż 188% względem widoczności odnotowanej tuż przed migracją. Wartość bezwzględna dla tej zmiany to zaokrąglając dodatkowe 7 800 słów kluczowych (skok z 4 130 na 11 900)
Podobnie stało się w przypadku słów dla których witryna ta pojawia się w TOP50 organicznych wyników Google, tutaj wzrost sięgnął aż 168%, co w wartościach bezwzględnych daje ponad 29 000 nowych słów już pierwszego miesiąca (skok z 17 400 na 46 700).